De când au din ce în ce mai puțină valoare, românii s-au hotărât să păstreze banii. Așa că, în loc să-i dea pe prostii ori lucruri serioase, din ce în ce mai scumpe, îi pun deoparte, de a ajuns media europeană să se uite cu invidie la noi.
Conform Raportului European Privind Plăţile Consumatorilor, ediţia 2022, 36% dintre consumatorii români (faţă de 32% media europeană), spun că economisesc mai mult decât o făceau în urmă cu 12 luni, pentru a se asigura că au rezerve financiare în cazul unei perturbări economice.
Cum o fac? Stând în casă: 70% dintre respondenţi declară că îşi simplifică activitatea socială pentru a reduce cheltuielile.
Studiul semnalează că majorarea costului vieţii i-a influenţat pe 71% dintre respondenţi să fie mai conştienţi asupra cheltuielilor pe care le fac pentru lucruri de care nu au nevoie (exemplu abonamente digitale).
Totodată, consumatorii români iau în calcul viitoarele ameninţări financiare şi tind să adopte măsuri diversificate pentru a-şi consolida bunăstarea economică, cum ar fi: să stabilească obiective pentru gestionarea economiilor, să citească termenii şi condiţiile din contracte sau chiar să se consulte cu apropiaţii pentru teme legate de bani.
69% consumatori au declarat că îngrijorarea cu privire la creşterea inflaţiei şi/sau dobânzile ratelor îi motivează să îşi îmbunătăţească cultura financiară. Alţi 34% dintre respondenţi consideră că, deşi au primit suficientă educaţie financiară, au nevoie de sfaturi cu privire la aspectele financiare mai complexe, faţă de doar 24% dintre respondenţi care sunt încrezători în cunoştinţele lor financiare, mai arată studiul.
Realizarea lui are la bază intervievarea a minim 1.000 de respondenţi/ țară care au însumat 24.011 răspunsuri aferente a 24 ţări. Eşantionul acestui studiu a fost definit din femei şi bărbaţi cu vârsta peste 18 ani, responsabili sau parţial responsabili de cheltuielile şi veniturile gospodăriei. Cercetarea a fost efectuată în perioada iulie-august 2022.