Cuvântul săptămânii este rabla. Nu se referă la vreun politician, ci la programul „de înnoire a parcului auto”. Acesta a fost lansat astăzi (vineri, 24 martie) și a pus pe jar autoturismele care răsuflă greu prin bujii.
Treaba este în felul următor. Programul ține de astăzi până pe 30 iunie, în funcție de sumele alocate. Altfel spus, dacă se termină cașcavalul pus la bătaie de stat, cei interesați vor aștepta următoarea etapă a programului. Există două Rabla interesante: Rabla Clasic și Rabla Plus (despre Rabla Local vom vorbi altădată).
Pentru tradiționaliștii care vor o mașină nouă, pe benzină sau motorină, prima de casare a vechii mașinii s-a majorat la 7.000 de lei. Dacă se predau două rable, prima este de 10.000 de lei. Obligația este ca mașină nouă care va fi cumpărată să aibă „un sistem de propulsie care generează maximum 155 g CO_2/km în sistem WLTP”.
La prima de casare se pot adăuga un ecobonus în valoare de 1.500 lei, pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 120 g CO2/km în sistem WLTP, un ecobonus în valoare de 1.500 lei, pentru autovehiculul nou echipat cu motorizare GPL/GNC, un ecobonus în valoare de 3.000 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou echipat cu sistem de propulsie hibrid și un ecobonus în valoare de 1.500 lei, pentru casarea fiecărui autovehicul uzat cu o vechime de cel puțin 15 ani de la data fabricației și/sau care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară.
Sumele primite pentru o mașină electrică
Pentru cei pregătiți sufletești de o aventură electrică se acordă o finanțare de 51.000 de lei pentru un autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen și de 26.000 de lei pentru un autovehicul nou electric hibrid plug-in care generează maximum 80 g CO2/km în sistem WLTP, în schimbul casării unui autovehicul uzat.
Dacă se casează două vechituri, statul pune la bătaie 54.000 de lei pentru un autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen și 29.000 de lei pentru un autovehicul electric hibrid plug-in, care generează maximum 80 g CO2/km în sistem WLTP.
De asemenea, pentru fiecare autovehicul uzat mai vechi de 15 ani și/sau care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară se adăugă un ecobonus de 1.500 lei. Atenție, nu-i pentru fițoși: ecotichetul se acordă pentru achiziționarea unui autovehicul electric a cărui valoare nu depășește suma de 75.000 euro, cu TVA inclus.
Poftiți de salvați planeta!
Programul Rabla 2023 dă târcoale. Autoritățile au anunțat modificări importante