„Suntem prea săraci ca să ne permitem lucruri ieftine”. Așa trîmbița primarul Marius Stan pe la început de mandat atunci cînd vorbea despre investițiile ce trebuie făcute la societatea edilitară Transurb. Edilul șef arăta cu degetul către fostul primar care a adus în parcul auto al societății doar vechituri din Europa și spunea că în mandatul său va cumpăra autobuze frumoase și, mai ales, noi. Ce s-a întîmplat, știm toți. Au trecut aproape trei ani de atunci și străzile orașului s-au umplut de alte mașini aruncate la gunoi de vest-europeni.
Tot pe la început de mandat, primarul Stan a început să vorbească neîntrebat despre o strategie pentru transportul public de persoane. Avem, în sfîrșit, un primar gospodar, și-or fi spus vreo două babe mai naive care își plimbă zilnic sacoșa de plastic pe traseul gratuit oferit de municipalitate. Strategia arată, într-adevăr, bine. Mașinile maxi-taxi vor primi interzis pe bulevardele principale iar traseele principale vor fi acoperite, în exclusivitate, de Transurb. Microbuzele private vor mai fi acceptate doar pe traseele secundare.Totodată, municipalitatea va implementa un sistem de ticketing, care se va aplica atît operatorului public, cît şi privaţilor, de pe microbuze. Este vorba despre un sistem electronic de control cu tichet, în care toate tranzacțiile sunt urmărite și transparente, eliminînd astfel evaziunea fiscală. Frumos, ca în occident. Și pentru ca gălățeanul fără pod, cinema și mall să vadă că autoritățile au intenții serioase, strategia pentru transportul public local de persoane a fost trecută și prin Consiliul Local. Minunea trebuie să se producă în luna mai, cînd expiră actualele licențe de transport urban.
Ne-a suflat nouă la ureche o bujie de autobuz că de strategia votată de consilierii locali se va alege praful. Cu două luni înainte de marea schimbare, băieții de la Primărie au constatat că nu au destule mașini pentru a înlocui microbuzele. Ei s-au pus pe numărat și le-a ieșit cu minus. Pentru a acoperi traseele principale, Transurb are nevoie de alte 90 de mașini.În momentul de față, este în desfășurare o licitație pentru achiziționarea a 20 de autobuze second hand iar Primăria a inclus în buget și banii pentru 10 troleibuze noi. O adunare și o scădere ne arată că mai este nevoie de vreo 60 de mașini. Iar dacă îi eliminăm din discuție pe Moș Crăciun, Iepurașul de Paște și Zîna Măseluță, atunci este evident că strategia municipalității a intrat în coliziune frontală cu realitatea.
Nu este greu de anticipat ce se va întîmpla cu strategia lui Stan privind transportul public. Probabil, edilul o va pune în raft, lîngă mapele cu tunelul, stadionul, mall-ul, pasarelele și garajele. În timpul ăsta, prin Noul Galați vor continua să meargă mașini de tip maxi taxi, chiar și pe unele trasee principale.
Strategia primarului Stan privind transportul public a rămas în pana prostului
-->