Vapoarele de mari dimensiuni care au treabă pe Dunăre au fost trase la mal. De vină sunt cotele scăzute ale fluviului care au transformat cursul de apă alintat de autorități „autostrada României” într-un fel de băltoacă de pe un drum comunal. Practic, în zilele acestea pe sectorul fluvial (Porție de Fier-Brăila) nu mai trec decât vaporașele, bărcile, bărcuțele, skyjeturile și contrabandiștii. Administraţia Porturilor Dunării Maritime şi navigatorii au cerut avize de forţă majoră
Probleme grave de pe Dunăre provoacă mari pierderi transportatorilor fluviali. Vapoarele acestora sunt blocate în diferite puncte ale fluviului iar navele de mici dimensiuni pot trece prin zonele critice doar dacă nu sunt încărcate la maximum și în urma unor operațiuni ce implică timp pierdut și costuri crescute.
„Avem restricţii de dimensiuni și de pescaj… Acest lucru necesită spargerea convoaielor pentru a trece separat cu câte o barjă. Ne cresc costurile fixe cum ar echipajul, motorina, asigurările, cauzând pierderi semnificative pentru noi… Avem 2.000 de euro aproximativ pe convoi, orice suplimentare înseamnă cel puțin 2.500 de euro pe zi, cu motorina suplimentară pentru trecerea fiecărei barje separat. Este destul de mult… Suntem în situație de forţă majoră.” ( Paul Ivanov, armator)
Traficul fluvial este dat peste cap pe toată lungimea Dunării, din Germania până în România. În țară, navigatorii se împiedică de „obstacole” apărute pe sectorul bulgăresc, între Turnul Măgurele şi Călaraşi, și la Cernavodă.
„Probleme sunt pe toată Dunărea, din Germania până în România, peste tot sunt probleme ca urmare a scăderii accentuate a cotelor Dunării. Cele mai mari probleme sunt în Ungaria, Austria şi Germania, unde avem nave blocate, deci pur şi simplu nu am mai putut trece peste punctele critice. Probleme pe sectorul bulgar sunt între Turnul Măgurele şi Călaraşi, unde avem patru puncte critice destul de severe. La fiecare punct critic se desfac convoaiele, se trec câte una, două unităţi după care se refac convoaiele şi se merge mai departe. Pe sectorul românesc probleme deosebite sunt între kilometrii 300 și 345. Acest sector este închis deocamdată, adică noi nu putem trece cu navele noastre, pescajul maxim cu care se trece este cam 120 de centimetri. Sectorul este între Cernavodă și Gura Braţului Bala.” (Ștefan Dumitru, directorul Navrom, sursa Digi24)
Navigatorii au probleme nu doar pe șenalul navigabil ci și la mal, apropiere de dane fiind de multe ori o adevărată aventură.
„Operatorii, transportatorii au probleme, nu pot încarca marfa în porturi, la dane, deoarece nivelul Dunării este prea jos şi există pericolul ca nava să eşueze… Din păcate nu avem alternativă. Nu e o problemă de dragaj, nu sunt depuneri, nu sunt aluviuni, ci pur şi simplu Dunărea e prea scăzută… Se mai fac operaţiuni, probabil doar cu nave fluviale şi nu atât de încărcate, cu cantităţi mai mici.” (Dragoş Magearu, directorul executiv APDM)
Ca să nu fie plimbați prin tribunale de clienții nemulțumiți că nu au primit marfa la timp, navigatorii au invocat certificatul de forţă majoră. Clauza care este valabilă până când situația va reveni la normal, este activată prin intermediul Camerei de Comerţ, Industrie şi Agricultură.