Parchetul European a ajuns la Galați. Nu în vizită, ci cu percheziția. Și nu oriunde, ci la AFDJ. Procurorii europeni fac cercetări într-o anchetă privind achiziționarea frauduloasă de remorchere pentru Delta Dunării.
Parchetul European (EPPO) anunță că astăzi (miercuri, 27 martie) face 12 percheziții în cadrul unei anchete împotriva funcționarilor AFDJ Galați și ai Autorității Navale Române (ANR). În discuție este o presupusă fraudă legată de achiziționarea a două remorchere (bărci puternice folosite pentru remorcarea ambarcațiunilor și a navelor mai mari) pentru Delta Dunării.
Trei percheziții au avut loc în această dimineață în trei instituții publice. Una în județul Galați și două în județul Constanța. Alte șapte percheziții au fost efectuate la locuințele funcționarilor publici care lucrează pentru acele instituții, iar două au avut loc la firme private.
Ce au spus procurorii europeni
Potrivit probelor strânse până în prezent în această anchetă, funcționarii publici ai AFDJ Galați au obținut finanțare UE din Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) pentru achiziționarea a două remorchere polivalente. Acesta a fost rezultatul unui contract de achiziție publică lansat în septembrie 2019. Totul în valoare totală de 35.144.000 lei (aproximativ 7 milioane EUR).
Mai transmite Parchetul că funcționarii publici ar fi depus documente inexacte în vederea finanțării proiectului. Deși ambarcațiunile erau destinate exclusiv navigației fluviale, suspecții au întocmit caietul de sarcini pe baza caracteristicilor tehnice mai restrictive și a cerințelor de construcție specifice navelor maritime.
Prin urmare, tipul de nave care se încadrează în criteriile caietului de sarcini a fost foarte limitat. Acest lucru a împiedicat alți operatori economici să participe la procesul de licitație. Astfel, în cele din urmă, a favorizat un singur solicitant.
În urma finalizării contractului cu firma furnizor, cele două remorchere au fost livrate în iulie 2021 cu un pescaj maritim mai mare decât era prevăzut inițial în caietul de sarcini și contractul de cumpărare.
Acest lucru le-a făcut potrivite exclusiv pentru Dunărea Maritimă. Acolo unde adâncimea apei permite navigarea cu pescaj mai mare – făcând astfel cele două ambarcațiuni inutilizabile pentru navigația fluvială. Acest lucru a cauzat un prejudiciu bugetului UE în valoare de aproximativ 7 milioane EUR, a precizat Parchetul European.