Un buzdugan electoral a fost azvârlit joi din băltoaca politică. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că AFDJ Galați a pregătit trei nave pentru a măsura adâncimea Canalul Bâstroe.
Buzduganul, și nu navele, îl vizează pe președintele Iohannis care nu-i frate cu pesediștii și a cam plimbat batista pe țambalul din canal. AFDJ Galați a căzut la mijloc în frăsuiala electorală, ecologică și diplomatică. Joi, ministrul Grindeanu a scrâșnit din dinți online și a anunțat că poate trimite la lupta cu valurile trei vapoare.
„Noi suntem pregătiți! Trei nave ale AFDJ Galați – dotate cu echipamente pentru măsurarea adâncimii canalelor navigabile – așteaptă acceptul pentru a face măsurători pe Canalul Bâstroe.” (Sorin Grindeanu)
Scrâșnitul a apărut după ce miercuri președintele Klaus Iohannis a plimbat batista prin fața jurnaliștilor.
„Aceste discuții nu au avut loc, dar ai noștri inflamați și hotărâți fac afirmații care nu au încă un fundament dovedit. Ucrainenii afirmă că ei draghează pentru întreținere și nu pentru altceva, acuma dacă este așa sau nu e bine să se verifice, dar cred că este bine să se verifice împreună cu ei, până la urmă este teritoriu național ucrainean, și cred că este foarte bine ca politicienii noștri înainte să țină discursuri inflamate să lase experții să vadă ce se întâmplă real acolo, dacă se respectă sau nu legislația internațională, să se discute în bilateral, dar și cu CE pentru a lua măsurile care se impun.” (Klaus Iohannis)
Specialiștii cer studiu de impact asupra mediului
Pentru că nu ne decidem pe cine să luăm în serios, apelăm la un specialist, din Galați. Fostul director al AFDJ Galați, Dorian Dumitru, susține că în cazul Bâstroe trebuie făcut un studiu de impact asupra mediului. Până la finalizarea acestuia ucrainenii să nu facă decât dragaj de întreținere.
„Acum să vedem dacă, la propunerile României, partea ucraineană răspunde favorabil. În sensul că va accepta ca navele hidrografice de măsurători ale Administrației Fluviale ale Dunării de Jos să facă măsurători pe brațul Chilia. Acestea trebuie compate cu ultimele măsurători făcute în 2005. Trebuie să vedem dacă sunt modificări hidromorfologice ale albiei brațului… Trebuie făcut un studiu de impact asupra mediului.” (Dorian Dumitru)
Specialistul a mai explicat că prin Convenția internațională de la Budapesta, din 1948, despre regimul navigației pe Dunăre, s-a stabilit că ieșirea la mare se face doar pe canalul Sulina.
Ucrainenii își doresc și încearcă de ani buni să introducă în textul documentului brațul Chilia și canalul Bâstroe, astfel încât ieșirea în mare să se facă și pe la ei, pe lângă mal.