La două săptămâni de când au început protestele angajaților în șantierul naval Damen din Mangalia, conducerea a ieșit, în sfârșit, cu o poziție publică. Unul dintre principalele argumente cu care încearcă să tempereze nemulțumirile este că va fi bine, cam ca la Galați.
La începutul anului, pe fondul negocierii noului contract colectiv de muncă, salariații de la Șantierul Naval Damen Mangalia au început protestele.
Sindicaliștii cer o majorare salarială corelată cu rata inflației, respectiv 385 de lei. Conducerea oferă 100 de lei brut. În plus, fiecare angajat să primească o compensație pentru utilități în valoare brută de 225 lei. Compensație aplicabilă în perioada decembrie 2022 – martie 2023 (patru luni).
Din păcate nu s-a ajuns la un acord. Mai mult, au început să zboare zvonuri. Inclusiv despre faliment sau vânzarea unei părți a șantierului. În aceste condiții conducerea Damen Shipyards Mangalia a ieșit, după două săptămâni, cu precizări cu privire la protestul angajaţilor ce are loc zilele acestea.
“Suntem surprinşi de multitudinea de informaţii distorsionate sau false care au fost distribuite în spaţiul public. Pentru o informare corectă, dorim să clarificăm unele aspecte.”
Speculaţiile despre posibilul faliment. În momentul de faţă, compania Damen este singurul acţionar care susţine financiar şantierul DSMa (cu influxuri de capital). Trebuie să realizăm că aceste eforturi sunt dificil de susţinut la nesfârşit, dacă şantierul nu este sustenabil şi productiv.
Damen şi-a demonstrat capabilităţile şi faptul că poate face performanţă în industria navală românească. Dovadă Damen Shipyards Galaţi, care a fost transformat în cel mai modern şantier naval din România, prin investiţii şi re-tehnologizare.
Damen Shipyards Galaţi este singurul şantier naval din România care a produs nave militare după 1990. Damen a proiectat şi construit la Galaţi peste 30 de nave militare de înaltă complexitate pentru 13 ţări, inclusiv ţări membre NATO şi UE (nu şi pentru România din păcate). Câteva dintre aceste nave proiectate şi produse la Galaţi sunt cele mai mari şi complexe nave militare produse vreodată în România”, arată managementul.
Acesta recunoaște că a solicitat restructurarea de personal dar acţionarul majoritar, Ministerul Economiei, nu a aprobat reorganizarea.
Ce nu spune conducerea Damen Mangalia, când vorbește de compania soră gălățeană, ține de dinamica de personal de aici. Dacă în 2009 erau 2.800 de angajați, în 2016 mai erau 2.253 iar în 2021 (ultimul an cu date economice publice) în șantierul nostru mai erau doar 1.661 salariați. Cam atât de bine e.