E complicat de trăit în România. Atunci când nu „se fură”, se fac greșeli și atunci când e liniște, apare un scandal. Iar dacă nu există vreo problemă importantă, o inventăm!
Exact asta s-a întâmplat zilele trecute. Niște cetățeni cu treabă pe la furnizorii de electricitate au inventat o problemă. I-au spus declarație și au anunțat prin târg că trebui să fie completată de toți românii cu prize și becuri în case.
În total vreo 9 milioane de cetățeni. Și bineînțeles, tot atâtea declarații. Altfel spus, la umbra bradului de Crăciun românii erau chemați să completeze o declarație prin care să demonstreze că au dreptul la prețul plafonat de stat la energie electrică. Dacă nu o completau, erau buni de plată pe piața fără facilități. Cu prețuri la electricitate mai mari ca-n Qatar și Dubai.
Problema a fost rezolvată, la fel de simplu cum a apărut. Cu un comunicat de presă de la Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).
Cei de acolo spun că legea e clară și fix pe dos decât au citit-o domnii furnizori. Ca urmare, clienții casnici care au un singur loc de consum nu trebuie să completeze declarație. Ei beneficiază AUTOMAT de preţul plafonat la energie electrică.
Totuși, există și categorii care vor fi nevoite să depună o declarație la furnizor pentru a beneficia de prețul plafonat de stat. Este vorba despre clienţii casnici cu mai multe proprietăți care vor să beneficieze de preţul plafonat pentru alt loc de consum decât cel de domiciliu sau de reşedinţă. Pe listă mai sunt clienţii casnici care utilizează aparate medicale necesare efectuării tratamentelor. Dar și cei care au în întreținere cel puțin 3 copii și familiile monoparentale cu cel puțin un copil.
V-am spus că frăsuiala publică despre declarații a apărut după ce furnizorii s-au plâns de faptul că nu-i pot identifica pe consumatorii care au un singur loc de consum sau nu locuiesc la adresa oficială de domiciliu/reședință. E complicat să te uiți într-un computer ca să afli ce și cum.
Ar putea să apară erori, a glăsuit un furnizor din fundul sălii. Păi o să te dăm… o să plătești pentru eroare așa cum pățesc și clienții care nu-și respectă obligațiile contractuale. Corect?