La șase ani de la lansarea proiectului și șase licitații ratate, platforma multimodală din Galați se reîntoarce în atenția publică, într-o variantă în care prețul estimat a crescut cu 325 milioane de lei. Principalul argument ține de scumpirea materialelor de construcții.
Guvernul a aprobat în ședința de astăzi indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiții „Platformă multimodală Galați – înlăturarea blocajelor majore prin modernizarea infrastructurii existente și asigurarea conexiunilor lipsă pentru rețeaua central Rhin – Dunăre/ Alpi”. Noua valoare estimată depășește 780 milioane lei în contextul în care valoarea stabilită pentru aceleași lucrări la nivelul anului 2020 era de 455 milioane lei.
Teoretic, majorarea de 70% este explicată prin „aplicarea prevederilor OUG nr. 64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile”.
Practic, în 2020 valoarea alocată lucrărilor de construcții – montaj era de 350 milioane de lei, astăzi e de 573 de milioane. Până la 780 de milioane mai există o diferență de peste 200 de milioane. L-am întrebat pe purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru, cum se explică.
„N-aș vrea să speculez eu pe seama diferenței de sumă. Am încercat să vă ofer câteva explicații logice legate de ceea ce s-a întâmplat (ajustarea prețurilor, n.r.), atât din perspectiva nevoilor de dezvoltare a infrastructurii de acolo, dar și din perspectiva evoluției prețurilor. Pentru completarea, însă, a răspunsului și pentru a avea o evaluare mult mai exactă a situației din teren, Ministerul Transporturilor vă va oferi detaliile pe care le solicitați”, ne-a transmis Cărbunaru.