Starlink, serviciul de internet deţinut de Elon Musk, ar putea face operațional un proiect dezvoltat în Galați. Ce-și propune să suplinească lipsa de resursă umană, că asta este (și se preconizează că va mai fi) una din marile noastre probleme.
Mai exact, Paul Ivanov, fondator şi director general al transportatorului fluvial Trading Line, s-a gândit să dezvolte în portul din Galaţi o afacere prin care navele să poată fi pilotate de la distanţă, cu ajutorul sateliților lui Musk.
Investiția nu e deloc una mică: cu 25 de milioane de euro, ar putea fi printre cele mai importante făcute în zonă în ultimii ani.
„Merită această investiţie în contextul în care va veni o criză majoră de resurse umane”, a declarat Paul Ivanov, emisiunea de business ZF Live. Conform datelor prezentate de acesta, România are în total aproape 1.200 de căpitani de nave, jumătate dintre ei în vârstă de peste 60 de ani, respectiv în pragul pensionării.
În contextul în care numărul de nave ce opereză în România va crește iar resursa umană specializată se va diminua, acțiunea sa devine mai mult decât necesară.
Pilotarea de la distanță, pe care vor să o dezvolte prin centrul de la Galați, permite piloților calificați, aflați pe uscat sau pe o altă ambarcațiune, să ghideze nava fără a se afla la bord. În timpul acțiunii, piloții nu au acces direct la datele din echipamentul de navigație al navei și trebuie să se bazeze pe informațiile de pe propriul dispozitiv de urmărire sau pe cele transmise de echipa de punte a navei, prin mijloace de comunicare.
Acestea sunt și motivele pentru care sistemul este încă privit cu scepticism. Conform Hellenic Shipping News, piloții cu experiență susțineau în urmă cu doi ani că, în ciuda îmbunătățirilor aduse tehnologiei și sistemelor de navigație, acestea încă funcționează defectuos și, ocazional, într-un mod care nu este detectat la timp pentru a preveni un accident.
Există, de asemenea, preocupări legate de standardele de performanță diferite ale echipajelor și barierele lingvistice care provoacă provocări de comunicare în rândul echipajului cosmopolit și al personalului de la mal. În plus, personalul de la țărm nu ar avea experiență și „simțul” necesar pentru navigație.