PROIECTUL MEDIIA, SPRIJIN PENTRU PROFESORII DANUBIENI ÎN INOVAREA METODOLOGIILOR EDUCAȚIONALE
Implementarea unuia dintre proiectele de amploare derulate de Universitatea ”Danubius” se apropie de final, iar rezultatele preconizate, se pare că au fost îndeplinite cu succes. Proiectul Metode Educaționale pentru Dezvoltarea Invățământului Inovativ Antreprenorial (M.E.D.I.I.A), proiect care se va desfășura până în luna septembrie, 2021.
Universitatea ”Danubius” din Galați, în calitate de beneficiar, în parteneriat cu Fundația SATEAN, au demarat, în luna februarie, implementarea acestui proiect pornind de la principiile inovării și sustenabilității. Grupul țintă al proiectului (cursanţi, studenţi) este format din 350 de persoane (de etnie romă sau din mediul rural) care beneficiază de sprijin pentru participare la învăţământul terţiar, din care: studenţi care beneficiază de sprijin pentru participare la învăţământul terţiar, 310 studenti din care : netradiţionali, rural, Roma, CES = 60 studenti înscriși în învățământul superior licență și masterat la Solicitant în Regiunea de Sud- Est, din care minimum 60 studenti vor fi din categoriile netradițional, mediul rural, etnie romă; cursanţi care beneficiază de sprijin pentru participare la învăţământul terţiar, din care: învăţământul terţiar non-universitar organizat în cadrul instituţiilor de învăţământ superior acreditate, 40 cursanti din care: Netradiţionali, rural, Roma,CES = 10 cursanti; Personal didactic care beneficiază de programe de formare/ schimb de bune practici =50 din care – din învăţământul terţiar universitar = 40 – învățământul non-universitar organizat în cadrul instituțiilor de învăţământ superior acreditate =10.
Una dintre subactivitățile deosebit de importante pentru instruirea cadrelor didactice, subactivitatea 4.1. a constat în: Planificarea, realizarea si coordonarea cursurilor de specializare pentru Personalul implicat în dezvoltarea de programe de studii si pentru personalul didactic privind planificarea ofertei integrative de cursuri si proiectarea metodologiei de desfasurare (planificarea si furnizarea de cursuri cu componenta aplicativa adresate studentilor.
Cadrele didactice care au făcut parte din grupul țintă al acestui proiect au beneficiat de participarea la cursuri cu tematici de real interes pentru actualizarea competentelor personalului didactic în ceea ce privește metodologiile educaționale.
Așadar, în perioada 15. 04. 2019 – 14. 08. 2021, au fost organizate cursuri care au avut ca obiectiv accesul personalului didactic la noi informații referitoare la inovarea metodologiilor educaționale si determinarea studenților să se implice mai mult în procesul de învățare, sporind calitatea învățării și a competențelor tehnice. Cursurile propuse au fost împărtășite cu cele mai cunoscute instituții europene și au experimentat tehnici inovatoare de predare- învățare precum gamificarea și realitatea augmentată.
În acest sens, prezentăm câteva elemente de specificitate pentru fiecare curs:
Cursurile „Creează resurse digitale”, „Metodologii și tehnici de gamificare în procesul de instruire și învățare a studenților” și „Aplicarea realității augmentate în procesul de formare și instruire a studenților” au vizat dezvoltarea următoarelor competențe generale în rândul personalului didactic din cadrul Universității ”Danubius” din Galați, ca urmare a parcurgerii materiei de studiu:- revizuirea propriei viziuni privind abordarea procesului de predare; identificarea și realizarea unor rețele și parteneriate strategice pentru dezvoltarea domeniilor și specializărilor/programelor de studii universitare, corelate cu sectoarele economice cu potențial de creștere în România; acordarea consultanței de specialitate privind orientarea și gestionarea studenților pentru dezvoltarea carierei și a accesului pe piața muncii îmbunătățirea educației oferite studenților și integrarea competențelor tehnice cu abilități/competențe transversal; inovarea și integrarea metodologiilor didactice de orientare/apropiere a studentului de piața muncii și nevoile de dezvoltare/inovare ale companiilor din sectoarele economice/domeniile identificate prin SNC și SNCDI; elaborarea unei oferte educaționale competitive și adaptate noii realități; creșterea atractivității și dimensiunii practice a conținutului didactic.
Competențele transversale dobândite după parcurgerea acestor cursrui au constat în: abordare didactică responsabilă și etică, în spiritul legii; dezvoltare personală și comunicare eficientă; dezvoltarea spiritului de creativitate, inițiativă și acțiune.
Folosirea diferitelor metode și mijloace de predare-învățare-evaluare a fost diferită în funcție de fiecare curs și au vizat, cu prioritate:
„Creează resurse digitale”: stabilirea unor metode clare de realizare resurse digitale proprii pentru a putea fi implementate în activitatea didactică din cadrul Universității Danubius din Galaţi; educarea și conștientizarea personalului didactic privind metodele de creare a resurselor digitale proprii ce pot fi folosite în activitatea de predare în sistem online sau hibrid; dezvoltarea de conținut educațional inovator prin crearea unor resursele de învățare moderne si flexibile.
„Metodologii și tehnici de gamificare în procesul de instruire și învățare a studenților”: folosirea diferitelor metode și mijloace de predare-învățare-evaluare vizează, cu prioritate: pedagogia din spatele strategiei de gamificare a procesului de învățare (aspecte ce țin de gamificare didactică); activități de predare care implică utilizarea instrumentelor IT și digitizarea materialelor pentru creșterea performanței predării (de explorare, multimedia, interactive etc.); teme și exerciții pentru acasă care folosesc instrumente digitale și IT (realizarea unui proiect ce se va finaliza și prezenta în cadrul laboratorului); schimb de experiențe digitale în comunitatea de practică.
”Aplicarea realității augmentate în procesul de formare și instruire a studenților” – proiectarea și elaborarea instrumentelor de cunoaștere și formare specifice activităților educaționale folosind realitatea augmentată; utilizarea/crearea de instrumente de realitate augmentată pentru managementul instituțional / activități de consiliere, alte activități didactice, de instruire etc.; familiarizarea cu un set de repere de selecție, conceptualizare și organizare a activității educaționale utilizând realitatea augmentată; dezvoltarea și perfecționarea competențelor de utilizare a instrumentelor de realitate augmentată în elaborarea și implementarea materialelor educaționale; formarea competentelor de bază necesare utilizării instrumentelor și resurselor educaționale din sfera realității augmentate pentru îmbunătățirea calității procesului educațional; dezvoltarea abilităților de comunicare/colaborare în cadrul grupurilor de lucru prin implementarea și utilizarea de instrumente specifice de realitate augmentată în vederea îmbunătățirii comunicării instituționale; formarea participanților pentru stabilirea unor obiective și valori în ceea ce privește rolul realității augmentate în dezvoltarea profesională a studenților; formarea unei culturi instituționale în ceea ce privește realitatea augmentată.
Codul proiectului: 122859
Titlul proiectului: Metode Educationale pentru Dezvoltarea Invatamantului Inovativ Antreprenorial M.E.D.I.I.A
🗹 Beneficiar / Partener: UNIVERSITATEA „DANUBIUS” DIN GALAȚI
Numele şi prenumele expertului: IONESCU DUMITRACHE ANA ALINA
Poziția în cadrul proiectului: Responsabil în metodologie didactică
Nr. și tipul contractului: CIM NR. 417/HR/22.02.2019
Categorie expert: 5-10 ani
Subactivitatea 2.8
Seminarii În alte regiuni de dezvoltare de prezentare a rezultatelor obtinute
Întocmit,
Responsabil metodologii didactice,
Ana Alina IONESCU DUMITRACHE
Expert metodologii didactice,
Mihaela NICOLAU
(P)