Dacă avem ”micul Paris” în România, de ce nu am avea și un mic Oxford în județul Galați? Judecând după personalitățile formate pe băncile sale (academicieni, generali, profesori universitari sau oameni de litere), exagerarea nu mai pare atât de mare. Ei bine, clădirea istorică ar putea fi reabilitată.
Mai întâi, puțină istorie locală: Gimnaziul din Tecuci și-a început activitatea la 1 septembrie 1878 cu o clasă de 51 de elevi iar din 1910 unitatea școlară purta numele de ,,D. A. Sturdza” (foto de pe pagina de Facebook a unității de învățământ).
Actuala locație a fost gata în 1889: construcția avea patru săli de cursuri, o sală pentru muzică, alta pentru desen, un amfiteatru, două săli pentru colecții, o sală bibliotecă, o sală cancelarie, o sală pentru arhivă și secretariat, cabinet director și o sală de gimnastică în apropierea școlii.
Dintre absolvenți, cei mai cunoscuți sunt pictorul Gheorghe Petrașcu, lingvistul Iorgu Iordan, jurnalistul și scriitorul Pamfil Șeicaru, juristul Vintilă Dongoroz, scriitorul Ștefan Petică, etc.
Cinci absolvenți au devenit membri titulari ai Academiei Române, doi – membri corespondenți ai Academiei, 10 au devenit generali ai Armatei Române, nouă – profesori universitari, opt poeți și prozatori iar exemplele ar putea continua, semn că s-a făcut ceva școală.
La 131 de ani de la inaugurare, municipalitatea locală a decis că ar fi cazul să investească în renovarea clădirii și a accesat aproape două milioane de euro, fonduri europene.
Motivul invocat vizează însă mai degrabă limitarea abandonului școlar decât revitalizarea unui monument istoric:
„Scopul proiectului este: – creşterea accesului, calităţii şi a atractivităţii educaţiei, contribuind la creşterea ratei de participare la diferite niveluri de educaţie, la reducerea abandonului şcolar şi a părăsirii timpurii a şcolii, la o rată mai mare de absolvire a învăţământului obligatoriu şi la creşterea ratei de tranziţie spre niveluri superioare de educaţie; – crearea condiţiilor pentru o educaţie de calitate şi creşterea gradului de participare a populaţiei în învăţământul primar şi gimnazial”, se arată în expunerea de motive.
La asemenea motive, greu de crezut că vor mai ieși prea curând academicieni de pe băncile școlii.