Nu o să avem pod peste Dunăre la Galați, dar o să ne foim pe mândrețea de pod de la talcioc. Sună exotic, însă este adevărat: podul hobanat de pe centura modernizată a orașului va fi un fel de ozn pentru gălățenii obișnuiți cu cârpelile, garajele și minciunile politicienilor.
Nici nu știm dacă să ne mirăm sau să ne bucurăm. Oricum, nu trebuie să exagerăm: în Galațiul post-revoluționar s-a construit atât de puțin încât podul cuprins în proiectul privind modernizarea și extinderea centurii orașului va bifa mai multe premiere.
În primul rând este întâiul pod „hobanat”(supraînălțat, susținut de cabluri de oțel) care se construiește în zonă. Primul de la dinozauri încoace, pentru că nici șefii romani ai grecului Apolodor nu au apucat să construiască așa ceva. În al doilea rând, este primul pod de orice fel care se construiește la Galați în jumătate de secol. Asta are legătură cu „reușitele” edililor care s-au perindat prin Primăria Galați în ultimii 50 de ani.
„Este primul pod hobanat care va fi construit în orașul Galați. Este o premieră pentru infrastructura locală. De asemenea, este primul pod care se construiește în oraș în ultimii 50 de ani. Acest pod va arăta foarte bine, va bifa mai multe premiere, dar, cel mai important, va ușura viața șoferilor și va îndepărta traficul greu de blocurile din oraș”. (Costel Fotea, președintele Consiliului Județean Galați)
Ultimele poduri au fost construite la Galați între ani1968 și 1970. Este vorba despre cele două viaducte de la combinat și de pe Calea Prutului, peste calea ferată. De atunci, alde Dumitru Vasile, Samoilă Pătrașcu, Eugen Durbacă, Dumitru Nicolae și Marius Stan nu au reușit să facă mare brânză.
Așadar, centura, cel mai mare proiect de infrastructură din ultimii 30 de ani din Galați, va conține un element unic pentru Covurlui. Podul hobanat cu structură susținută de cabluri de oțel va „zbura” peste valea de lângă mizeria numită talcioc. OZN-ul va scurta drumul de centură și va îndepărta traficul greu de blocuri.
Pentru modernizarea centurii și pentru realizarea podului hobanat, Consiliul Județean Galați va plăti peste 28 de milioane de euro, majoritatea sumei fiind finanțare nerambursabilă de la Uniunea Europeană. Proiectul mai presupune reabilitarea șoselei pe o lungime de 10,5 km. După modernizare, drumul de centură al Galațiului va avea patru benzi de circulație, piste pentru bicicliști, sensuri giratorii, trotuare pentru pietoni, rampe pentru persoanele cu handicap și iluminat public modern. Lucrarea, cu tot cu pod, ar trebui să fie gata în 2022.