Autobaza Transurb e ca Împăratul Roșu care cu un ochi plânge-n hohote din cauza autobuzelor care se strică tot mai des și cu celălalt deabia dacă surâde în speranța unei licitații de autobuze Euro 6. Vestea bună, pe care Primăria Galați s-a grăbit s-o transmită, este că a mai sosit un troleibuz (din cele 17). Vestea proastă e că nu se știe când vor mai sosi autobuze noi la Transurb.
Dacă ne aducem bine aminte, troleibuzele astea (14 circulă deja prin oraș) au fost promise încă de pe vremea lui Marius Stan. Numai că fostul edil n-a mai apucat să le vadă la muncă în mandatul său. Acum suntem pe la mijlocul mandatului lui Pucheanu. Și tot mai sunt de venit două troleibuze (ultimul la începutul anului viitor).
Al 15-lea troleibuz, din lotul de 17 achiziționate de către Primărie de la compania SKODA Electric a.s., a ajuns la Galați, urmând ca săptămâna viitoare să sosească cel de-al 16-lea, iar la începutul anului viitor și cel de-al 17-lea.
Noile troleibuze, dintre care 14 circulă deja pe străzile orașului, au 12 metri lungime și o capacitate de 90 de pasageri. Acestea sunt dotate cu sistem de climatizare (HVAC) – încălzire în sezonul rece şi aer condiţionat pe timp de vară; afişaj tip LED în limba română pentru informaţii complete privind ruta; sistem de informare a pasagerilor prin display led cu privire la rută şi staţii şi trei afişaje LCD/LED; sistem de numărare a pasagerilor şi sistem de supraveghere video; rampă de acces pentru persoane cu dizabilități; sistem de recuperare a energiei în reţea și sistem AFC-Ready – pentru montarea echipamentelor de E-Ticketing. (comunicat Primăria Galați)
Azi dimineață 22 de șoferi ai Transurb s-au trezit că nu pot pleca pe traseu pentru că pur și simplu nu mai sunt autobuze funcționale (după cum au scris ziariștii de la Viața Liberă). Iar explicația situației de criză este destul de banală: din cauza frigului autobuzele cedează tot mai ușor.
Ori în condițiile în care sindicaliștii și conducerea Transurb avertizează că nu fac față în condiții de iarnă apare firesc o întrebare: cât trebuie să mai tremure gălățenii în stații până vor vedea noile autobuze promise de politicieni? Adică cineva ar trebui să-și asume un orizont de așteptare și să dea garanții că până la termenul asumat tranportul public se va face în condiții decente.
Nu de alta, dar la o simplă analiză a achizițiilor de mijloace de transport făcute de Primăria Galați constatăm că ele durează (cazul troleibuzelor) în jur de 4 ani de la anunțarea intenției. Și ar fi cam trist ca următoarele autobuze Euro 6 să ajungă pe străzile din Galați deabia prin 2022.