Transurb a lansat vineri, în Sistemul electronic de achiziţii publice, o licitaţie pentru achiziţia a 30 autobuze urbane diesel second-hand, de 12 metri lungime, cu podea joasă. Și uite așa, ca la un semn, toată lumea a părut că înnebunește de ciudă. Primarul Pucheanu, extrem de nervos că nu a fost consultat, și-a adus aminte că a promis de mai multe ori 50 de autobuze electrice. Iar lui Cristi Dima (șeful ALDE) i-a revenit brusc cheful de hârjoneală politică, simțind probabil că e momentul să mai puncteze puțin la imaginea artistică.
Faptul că Transurbul ar avea de gând să se echipeze cu vreo 20 – 30 de mașini SH pare să fi împărțit societatea în două. Unii salută gestul sperând că astfel există o șansă ca iarna să nu ne mai ia prin surprindere. Mai ales că autobaza Transurb e firavă rău și actualele mașini cad ca muștele când sunt scoase pe traseu. Iar o dată cu venirea iernii lucrurile se vor complica/agrava. Să stai în stație când afară e cu minus și să aștepți autobuzele ecologice pare a fi un scenariu de evitat.
Pe de altă parte sunt cei care spun că suntem prea săraci ca să mai împingem SH-urile pe stradă. Că mai bine luăm 5 autobuze noi decât 30 de hârburi. Și rațional așa e. Numai că trebuie spus că cele 50 de autobuze electrice de care se vorbește vor veni, dacă vor veni, peste mult timp. Mai întâi trebuie câștigată finanțarea nerambursabilă, apoi făcută licitația și se știe că nu stă niciun producător cu mașinile pe stoc. Deci vorbim aici de ani de zile.
Pucheanu și Dima au dificultăți serioase în a poza în coaliția tradițională.
Soarta mașinilor SH a căpătat rapid un iz politic. Supărat că nu a fost consultat, primarul Ionuț Pucheanu a anunțat că se opune ideii și a amenințat că nu va da banii necesari achiziției. Cei doi (Pucheanu și Dima) s-au întâlnit sâmbătă pentru a ajunge la un compromis, dar se pare că fiecare a plecat acasă fix cu ideile cu care au venit la întâlnire.
Refuz categoric să susțin un astfel de proiect care nu are nimic în comun cu strategia asumată de mine și Consiliul Local. În condițiile în care actuala administrație depune eforturi considerabile pentru ca transportul public în comun să fie modernizat, nu admit ca directorul unei societăți publice subordonate să nu țină cont de hotărârile Consiliului Local și de proiectele pe care le avem în derulare. Este inacceptabil ca municipiul Galați să continue să achiziționeze pentru cetățenii săi mijloace de transport în comun la mâna a doua, de o calitate îndoielnică. Achiziția de autobuze second hand nu este singura opțiune pentru ca societatea să nu se confrunte cu probleme în sezonul rece. S.C. Transurb S.A. Galați va beneficia de tot sprijinul nostru și va fi susținută în așa fel încât să treacă cu bine peste iarnă. O prioritate a mandatului meu este înnoirea parcului auto al Transurb și realizarea unui management de trafic modern și nu am de gând să renunț la acest obiectiv. Motiv pentru care solicit ferm conducerii S.C. Transurb S.A. Galați să-și reevalueze opțiunile și să-și reconsidere poziția. (Ionuț Pucheanu, primarul municipiului Galați)
Dinspre ALDE curge numai lapte și miere.
Decizia Transurb de a achiziționa autobuzele necesare pentru a susține transportul public pe perioada iernii reprezintă un demers de apreciat și lăudabil, având în vedere că în anotimpul rece, mai ales în timpul căderilor de zăpadă, gălățenii caută modalități de a ajunge mai ușor și în siguranță unde au nevoie. Gălățenii trebuie să știe că se pot baza pe infrastructura locală de transport, aceasta fiind capabilă să facă față oricărei situații apărute. Mă bucur că am avut azi o discuție pe acest subiect cu primarul Ionuț Pucheanu, alături de care am discutat despre necesitatea susținerii unui transport public modern în Galați, domnia sa arătându-și disponibilitatea pentru a susține acele decizii care sunt în interesul gălățenilor. ALDE va susține toate demersurile care se impun pentru ca gălățenii să aibă acces la un sistem de transport sigur, eficient și modern, la cele mai înalte standarde. (Cristi Dima, președintele ALDE)