Gata, s-a terminat cu glumele despre întârzierile incomensurabile ale CFR. În dotarea companiei feroviare a intrat un tren care a demonstrat că poate respecta la minut programul de circulație. Este vorba despre o garnitură care miercuri a ajuns în Gara Galați.
Trenul în discuție a fost construit în preajma Marii Uniri. Nu râdeți! Trenul cu aburi construit în urmă cu o sută de ani este recunoscut pentru punctualitatea lui. O spun specialiștii, unii dintre ei lucrând ani de zile pe locomotiva cu aburi.
„E ca de muzeu, acum nu mai sunt locomotive cu aburi în acţiune. S-au modernizat acum, sunt locomotive electice. Astea cu aburi mergeau exact, puteai să potriveşti ceasul după mersul trenurilor.” (Manole Satmare)
De la punctualitatea uitată a trenurilor, discuția a alunecat către dezastrul prezentului.
„Din punct de vedere tehnic nu poate avea performanţe superioare locomotivelor actuale. Situaţia actuală cu care ne confruntăm este din cauza infrastructurii şi a limitărilor de viteză care trebuie respectate. În nicio ţară din lumea asta, cred că nici în Africa nu există state care să aibă transportul pe calea ferată mai dezastruos decât în România.” (Mihai Viorel)
Cine suntem noi să contrazicem doi foști ceferiști! Măcar să vă spunem de la ce ne-am luat. Cu ocazia Centenarului Marii Uniri, în Gara CFR Galați a fost adus un tren construit între anii 1891 și 1934 în Franța, Germania și România. Locomotiva cu aburi și vagoanele care transportau combustibil au trecut prin două războaie mondiale și au fost pensionate prin anii 70.
Culmea pentru vremurile în care trăim, trenul este funcțional, dacă trece printr-o revizie tehnică.
„Este un tren de epocă care a circulat în primul Război Mondial şi a deservit linia frontului pe toată zona Mărăşeşti, Mărăşti. Oituz. Asigura combustibil pentru front, motorină şi benzină pentru autocamioanele care deserveau frontul şi asigura depourile cu păcură pentru locomotivele cu aburi. Poate fi funcţional. Nu mai e funcţional pentru că a staţionat o perioadă îndelungată, cred că 50 de ani a staţionat. Dacă la locomotivă cazanul este bun, după o revizie tehnică, poate fi alimentată şi pus foc la cazan.” (Mihai Ştefan, directorul CFR Marfă Galaţi)
Trenul a fost adus la Galați pe șine fiind tras de o locomotivă pe traseul Brașov-Ploiești-Buzău. Miercuri, la prezentarea trenului de epocă au venit zeci de oameni, ceferiști și foști ceferiști, călători și gură cască.
„Suntem ultima generaţie care am făcut serviciul pe aceste locomotive, inclusiv locomotiva din gară. Era muncă robustă, însa ne-a dat satisfacții și acum privim cu nostalgie la ele. Asta este o locomotiva cu aburi care se folosea mai mult la manevre şi remorcherea trenurilor de marfă.” (pensionar nostalgic)
De la organizatorii evenimentului (CFR SA) am aflat că trenul de epocă va fi expus în Gara Galați timp de cinci ani. Noi credem că ar fi mai bine să îl scoată pe traseu, astfel încât trenurile să nu mai facă 20 de ore până în capătul celălalt al țării.