A făcut, în sfârşit, şi Guvernul ceva bine. E drept, nu mai ştim care dintre guverne, pentru că Damen Galaţi a semnat contractul pentru remorcherul “Farul” cu guvernul Grindeanu, l-a lansat la apă în timpul cabinetului Tudose, iar acum îi taie panglica cu guvernarea Vioricăi Dăncilă. Cine ştie sub ce guvernare va avea şi prima intervenţie? Dar, să ne bucurăm, pentru că remorcherul “Farul” este primul astfel de vas construit cu buget sută la sută românesc de la Revoluţie încoace. Şi nu sunt deloc bani puţini, ci doar vreo 5 milioane de euro. Fără TVA!
Există, însă, şi veşti proaste. Remorcherul “Farul” nu va face prea mulţi purici la Galaţi, ci va merge la Tulcea, pentru că de acolo va pleca la acţiuni dificile. Aşadar, cine nu l-a văzut până acum, s-ar putea să nu mai aibă şansa. Partea bună este că, de acum, căpitanii de vas pot sta liniştiţi. Dacă Dunărea va mai scădea periculos de mult şi vor rămâne eşuaţi, are cine să îi scoată din belele. Sigur, cu condiţia ca nava lor să nu cântărească mai mult de 60 de tone, pentru că atât poate trage “Farul”. Remorcherul construit la Galaţi poate prinde o viteză maximă de 25 de kilometri pe oră şi poate naviga fără probleme în gheaţă de 20 de centimetri. Tehnologie, nu glumă!
Este prima navă remorcher, navă tehnică remorcher, finanţată sută la sută de la bugetul de stat. Este o navă modernă, este o navă multifuncţională. De ce spun multifuncţională? Pentru că are capabilitate să intervină la stingerea incendiilor, cu apă şi cu spumă chimică, are sistem de remorcaj, cârlig de remorcă, vinci de remorcă, are pe prova vinci de remorcă pentru asistenţă convoaie speciale
Celor de la Damen le scânteiau ochii vorbind despre nava produsă în şantierul lor. Iar proiectul a fost atât de fain încât la tăierea panglicii a participat chiar şi directorul Rino Brugge.
Suntem foarte mândri, noi cei de la Şantierul Naval Damen Galaţi, că am reuşit să livrăm Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos această minunată navă. De fiecare dată când o vom vedea navigând pe Dunăre vom fi foarte mândri de ceea ce am realizat împreună cu echipa AFDJ Galaţi
Să curgă mierea
Prezent la ceremonie, secretarul de stat Ionel Minea, din ministerul Transporturilor, a anunţat că vor mai urma şi alte proiecte, dacă nu se încurcă nimeni în hârtii.
Avem idei greşite. În România, nu banii sunt problema, ci birocraţia. Avem mai multe proiecte în curs, cum ar fi achiziţia a patru remorchere, dintre care două maritime, două fluviale, achiziţia a doua pilotine fluviale, achiziţia unui complex de dragaj
Predecesor celebru
Nu este o coincidenţă faptul că remorcherul căruia i s-a tăiat panglica la Galaţi a primit numele “Farul”. Predecesorul său a devenit celebru după ce a salvat Galaţiul de la o tragedie, înainte de Revoluţie, dar şi graţie apariţiei într-un film regizat de Mircea Drăgan, “Explozia”, apărut în 1973. Vechiul vas a funcţionat timp de 30 de ani, până în 1990. Ulterior, ca mai toate rămăşiţele comunismului (minus oamenii politici) a fost dezmembrat.