La câți bani vor fi puși în discuție în acest text, ne permitem mai întâi un scurt preludiu lexical: în dicționarul de argou, ”para-ndărăt” este definit drept o expresie provenită din barbut. Prin ea sunt desemnate zarurile câștigătoare cu care se recuperează banii pierduți sau restituirea banilor câștigați la jocul anterior.
În limbajul actual, prin ”para-ndărăt” se înțelege acea inginerie financiară care îți asigură cel puțin câteva volume la DNA și, de ce nu, timp să scrii câteva cărți în pușcărie. Reprezentanții Consiliului Județului Galați au semnat ieri un contract prin care se vor moderniza 11 km din centura ocolitoare a municipiului Galați. Concret, este prevăzută extinderea la patru benzi, construirea unui pod hobanat de aproximativ 500 de metri, reabilitarea trotuarelor, amenajarea a peste 6,5 km de piste pentru biciclişti, repararea şi reabilitarea podeţelor, amenajarea de spaţii verzi şi lucrări pentru siguranţa circulaţiei.
Valoarea totală licitată și acceptată este de 28 de milioane de euro, mai toți bani europeni, cu excepția unei contribuții de la bugetul nostru în valoare de jumătate de milion de euro. Dacă mai adăugăm circa 2 milioane de euro pentru exproprieri, rezultă un cost de mai puțin de 3 milioane de euro/ km.
În tot acest timp, în sertarele Companiei Naționale de Administrarea a Infrastructurii Rutiere stă în pregătire drumul expres Brăila – Galați, ce are deja studiul de fezabilitate aprobat prin Hotărâre de Guvern. Ce atrage atenția aici este valoarea contractului: pentru 12,28 km de drum ministerul estimează o valoare a contractului de 175 de milioane de euro! (detalii aici http://www.cnadnr.ro/ro/proiecte/braila-galati). Așadar, rezultă un preț de peste 14 milioane de euro în condițiile în care nu doar că terenul este plat, dar nici nu se va construi vreun pod, exproprierile sunt mai puțin costisitoare (la centură sunt trei benzinării, de exemplu, care vor fi demolate plus locuințe sau spații ce aparțin de 65 de proprietari).
Nici măcar faptul că în Galați o parte din infrastructură ar fi deja contruită nu poate genera o diferență de 11 milioane de euro/km! Așadar, dacă se face prin CNAIR, marja de para-ndărăt la drumul expres este de aproape 150 de milioane de euro, peste bugetul anual al municipiului Galați. Și așa ajungem de unde am plecat: de la o mică explicație lexicală ce se dovedește a fi extrem, extrem de costisitoare.