Este criză de piloți la Galați. Nu este vorba despre indivizii care noaptea fac liniuțe pe la periferiile orașului. Din zonă au dispărut piloții portuari care ghidează vapoarele de la Marea Neagră pînă în porturile Sulina, Tulcea, Reni, Giurgiulești, Brăila și Galați.
Clopotul de alarmă a fost tras de reprezentanții Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos Galați. Ei s-au lovit de această problemă în momentul în care au încercat să angajeze piloți și căpitani maritimi portuari pentru flota din dotare. Așa au aflat că alde Anton Lupan, Martin Stricland, Ieremia, Gherasim și Ismail nu pun botul la joburi pe Dunăre și visează la aventuri bine plătite peste mări și țări.
Piloţii de la Dunăre se uită către Constanţa. Acolo, numărul de nave este mult mai mare decît cel al navelor care vin în porturile de la Dunăre. Sunt nave mari, veniturile sunt mult mai mari şi societăţile care au piloţi sunt societăţi comerciale care îşi permit să acorde nişte salarii mai mari. Veniturile unui pilot în Portul Constanţa se dublează faţă de veniturile unui pilot de la Dunăre.
Ne-am uitat peste documentele companiei și am aflat că un pilot al Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos Galați cîștigă în jur de 4.500 de lei pe lună.
Treaba lui este să se urce la bordul navelor care vin dinspre Marea Neagră pe Canalul Sulina pentru a ajuta comandantul să ajungă în siguranţă în porturile de pe Dunărea Maritimă. Iar treabă este: anul trecut, corpul de piloţi al AFDJ a pilotat peste 1.800 de nave care s-au foit pe Dunărea Maritimă.
Anul acesta, AFDJ şi-a mărit schema de personal. A adăugat 84 de poziții dar nu prea a găsit mușterii. Ca urmare a fost nevoită să apeleze la piloți care au avut carte de muncă în flota lui Ștefan cel Mare sau au participat la Marea Unire. Media de vîrstă în cadrul companiei trece de 55 de ani, iar unii piloţi au peste 65 de ani, fiind pensionari reangajați, valoroși și de viitor. De asemenea, AFDJ a încercat să școlească pe fast forward mai mulți tineri.
Ce-am făcut noi a fost să întinerim corpul de piloţi, am introdus patru posturi de piloţi maritimi aspiranţi în organigramă. Aceştia, după legislaţia actuală, trebuie să facă un număr de 20 voiaje. După ce au făcut acest număr de voiaje, se prezintă în faţa unei comisii organizată la nivelul Autorităţii Navale Române şi, în baza unui examen, obţin brevetul de pilot maritim II.
Procedurile pentru obţinerea brevetului de pilot maritim durează şase luni. După această perioadă, tînărul salariat AFDJ începe să viseze la joburile atrăgătoare din Constanța și de peste mări și țări.