Noul logo Galațiului, lansat cu numai 6 zile în urmă, este deja suspect de plagiat. Întreaga identitate vizuală a Galațiului aduce destul de mult cu cea a orașului Porto, din Portugalia.
La lansarea noului logo al Galațiului (30 iunie 2017), directorul Silviu Bacalum din Primăria Galați spunea, citez, “măcar știm sigur că nu e plagiat”.
Iată că, la numai 6 zile după declarațiile lui Bacalum, publicația nepasădegalați. ro a publicat poze și un gif cu similitudini între noul logo al Galațiului și cel al orașului Porto.
Logo-ul orașului Porto a fost realizat în anul 2014, adică cu un an înainte de înființarea SC IV Future SRL Galați, cea care a realizat noului logo al Galațiului, contra sumei de 38.000 de lei (7.000 de euro), fără TVA.
Poate că plagiatul nu este atît de evident, cum ar fi, să zicem, în cazul doctoratului lui Victor Ponta, dar nu poate nimeni să nege faptul că între lucrările celor două orașe, Porto și Galați, există extrem de multe asemănări.
Iar cea mai gravă ni se pare cea conceptuală, adică baza pe care s-a așezat noua identitate vizuală a Galațiului (vezi foto jos).
Și am aminti, în primul rînd, dreptunghiul împărțit în două, cu numele orașului (Porto, respectiv Galați) în partea stîngă, și cu simbolurile orașului (restaurante, faleză, fabrici, universități etc.) în partea dreaptă. În muzică, plagiatul presupune să ai minim patru măsuri identice cu ale altei piese.
Noul logo al Galațiului nu este plagiat după Porto, ci după Athos și Aramis
La noi, între Galați și Porto plagiatul este inexistent, dacă îl asculți pe Silviu Bacalum, și cît Casa Scînteii dacă asculți mai bine piesele, adică dacă intri în profunzimea conceptelor care au stat la baza întocmirii identității vizuale ale celor două orașe.
Se poate vorbi, fără teama de a greși, de “o largă inspirație” din partea gălățenilor de la IV Future SRL din munca celor care au lucrat pentru logo-ul orașului Porto, cu mențiunea că firma din Galați a apărut la un an (2015) după ce logo-ul orașului Porto a fost livrat pe piață, și anume anul 2014.
Altfel spus, gălățenii de la IV Future SRL au avut, în 2017, fix aceeași idee care le trecuse prin minte unor băieți, acum 3 ani, pentru orașul Porto.
Oricum ar sta lucrurile, Primăria Galați și, prin extensie, Galațiul ies prost din acest scandal. Primăria Galați a refuzat să facă un concurs de creație, unde să se poată înscrie creativi adevărați (nu firme de partid), iar lucrările să fie făcute publice și analizate apoi de un juriu de specialitate.
Iar Galațiul pierde pentru că, cel mai probabil, primăria va trebui să anuleze contractul pentru actualul logo și să reia procedurile pentru adoptarea unui nou brand al orașului.